2012. december 12., szerda

hogyan tanulok?



Sziasztok!:))
Sokszor és sokan feltettétek már ezt a kérdést, hogy hogyan tanulok, mik a motivációim, hogyan csinálom, mennyi időt szánok rá, és általánosságban, kértétek többször, hogy írjak erről. Eddig nem nagyon hajlottam erre, mert vallottam, hogy nincs különösebb módszerem, vagy stratégiám, de kezd kirajzolódni előttem, hogy ez a semmi is valami, bár lehet, hogy nektek totál hasztalan lesz, vagy egyikőtök sem csinálja így, és semmi sikerre nem vezet, de én így csinálom :) 

Kezdjük ott, hogy nagyon sok különbség van a különböző tárgyak tanulása között, ugye vannak számolós, gyakorlatiasabb dolgok, bemagolós száraz anyagok, és van ami olvasmányos, felfogod a lényegét, de akár a saját szavaiddal is elmondhatod majd a beszámolón, úgy is ugyanazt fogja jelenteni. 



Miből tanulok?
Ez is változó, általában van saját jegyzetem, szeretem saját magam hallani és leírni a tanultakat az órán. Ezt, ha van időm, begépelem, megformázgatom, és kinyomtatom, ugyanis legjobban mégis nyomtatott forrásból szeretek tanulni. Zavar, ha egy jegyzet nem sorkizárt formában van, nincs szépen kiemelve a lényeg, felsorolások, stb. Nekem ezek a formai dolgok sokat számítanak, segítenek a tanulásban. Kézzel írott jegyzetből csak a sajátomból tudok tanulni, ha éppen nem írtam kiolvashatatlanul. Más jegyzetét is egyből gépre viszem, és onnantól mehet a móka. Vannak kiadott diasorok, ami kinyomtatva kis béna, 6 (vagy beállíthatod, hogy mennyi) kerül egy lapra, alig látod, de egyesével egy oldalra kinyomtatni csillagászati összeg lenne, meg hülyén néz ki. Nem szeretem a diasorokat, olyan értelmetlenül fogalmaznak néha a tanárok, vagy tele van a dia pakolva szöveggel, vagy csak szavak, ami a mellé elmondott infók nélkül semmit sem érnek...Ha ilyen is a tárgyunk, inkább megpróbálok összefüggő szöveget felépíteni belőle, vagy ha van olyan forrás, ami esetleg sokkal hosszabban, de legalább jól megfogalmazott mondatokkal és logikus felépítéssel rendelkezik, akkor hozzáolvasom azt, és máris közelebb jutottam ahhoz, hogy a zárthelyin/vizsgán én is rendesen meg tudjak fogalmazni egy épkézláb mondatot. A számítógépről való tanulás nem zavar, de ilyenkor természetesen fennáll a veszélye annak (mint jelen pillanatban, ejnye hódiadri!), hogy az internet ikonja egyszer csak az egerünk ügyébe kerül, és véletlenül böngészünk egy-két órácskát, megnézünk egy részt a sorozatból, blogolunk egyet. Úgyhogy ennek kiküszöbölésére azt ajánlom, nyomtassuk ki szépen az anyagot, vagy ha rendelkezésre áll, tanuljunk könyvből, lehet szépen kiemelőzni, hozzáirkálni, jegyzetelni, karikázni, jelölgetni. 



Hogyan? Hol? Mikor?
Szeretek kellemes és kényelmes körülményeket teremteni a tanulás mellé. Hintaszék, kanapé (az ágy már veszélyes, mert szundi lesz belőle), párnák, takaró, meleg tea, karácsonyi fények, halk zene. Persze ez most a téli vizsgaidőszakra vonatkozik, nyáron, tavasszal szeretek a szabadban tanulni, ott biztosan nem kezdek el a laptoppal bíbelődni, ki lehet ülni az erkélyre, otthon a hintaágyba, lehet napozni közben, tóparton pléden tanulni, cicával, kutyával :) A lényeg nekem, hogy kényelmes legyen, de ne az alvós helyemen legyek, az albérletben például van egy franciaágyam, és egy kanapém is, meg fotelek és egy hintaszék. Így elég helyem van ahhoz, hogy az ágyat ne használjam tanulási célokra, és azt tényleg csak az alvásnak szenteljem. 



A tanulnivalót először is elolvasom, értő, odafigyelő olvasással (az "úgy néz ki mintha, de fél oldal után rájössz, hogy a címre sem emlékszel" nem ilyen:D) de még nem memorizálom, csak felmérem miről is van szó, mi a téma, hogyan van felépítve, hogyan kapcsolódnak egymáshoz a dolgok, mi a logika, mi is az egész. Amint végeztem, újrakezdem az egészet, de már próbálom megjegyezni, ha nagyon sok az egész, akkor szoktam jegyzetelni mellé. Például volt most egy tantárgyunk, a stratégiai tervezés, ahol egész félévben egy 3 lépcsős folyamatot vettünk, ami rengeteg kisebb folyamatra volt bontva, amikhez különböző stratégiák, többlépcsős folyamatok, alapelvek, alpontok, felsorolások tartoztak, már ilyen huszadrangú felsorolás volt az egész, és ha csak folyamatában néztem volna az egészet sosem látom át... így a címeket és a kulcsszavakat kijegyzeteltem, így is lett vagy 10 oldal, de legalább átláttam, hogy mi mi alatt szerepel, miből következik, hogyan jönnek egymás után, és utána ezeket a nagyobb pontokat tanultam meg a teljes anyag alapján részletesen.
Szerintem nagyon fontos, hogy átlássuk, hogy mit is tanulunk, ne csak részeket tanuljunk, hanem lássuk az egészet, és hogy abban a kis részek milyen szerepet és hol töltenek be. Persze ez néhány tantárgyra vonatkoztatható, egy mateknál például megvannak a definíciók és kész. Azokat inkább mindig sokszor leírtam, felmondtam, de ott is az a lényeg, hogy megértsük, hogy miről van szó, és ezután magoljuk be szó szerint. 
Szeretek különböző színnel kiemelni dolgokat, valamilyen rendszert teremteni, az átnézéskor, ismétléskor is segít. Általában, ideális esetben, ha időm engedi, sokszor átolvasom a részeket, és az egészet is végig egyben, hogy összeálljon a kép, és minden egyes olvasatkor egyre jobban tudom már. 



Egyébként nekem nagyon kedvtől függ az egész, vagy nem is inkább kedvnek hívnám ezt - mert kedve kinek van tanulni, ha belegondolunk - hanem inkább ihletnek szoktam ezt nevezni. Anya mindig azt mondja, ha nincs kedvem, meg nem megy a fejembe, akkor aludjak egyet, pihenjek vagy valami, ne erőltessem. És tényleg, nekem olyankor sosem megy, akkor szoktam sorozatot nézni, takarítani, főzni, aludni, és bűntudat nélkül teszem ezt, mert magamat csapom be, ha szenvedtetem magam, és ülök fölötte miközben nagyon jól tudom, hogy egy mondatot sem sikerült megjegyeznem... Most is ez volt, nem tudtam felfogni, ezért írok egy hosszú bejegyzést, ebédelek majd valamit, és később folytatom. Nekem minden az ihleten múlik. Aztán ha beindulok, akkor akár fél óra alatt olyan mennyiségű információt tudok megjegyezni és megtanulni, hogy magam is meglepődök rajta. Ezért is mondtam, hogy lehet, hogy számotokra ez nem lesz hasznos, hiszen most olyan mintha arra biztatnálak titeket, hogy lazsáljatok és hagyjátok rá. De én tényleg ezt szoktam tenni, persze az utolsó pillanatokban már a muszáj érzés játszik, akkor ha van kedv, és ihlet, ha nincs, akkor is kell, de engem az utolsó pillanatok amúgy is motiválnak. Apropó motiváció: szerintem az egyik legjobb érzés az, hogy valamit megtanulsz, és jobb esetben a tanult anyagból kérdeznek vissza, és minden kérdésre tudod a választ, csak írsz és írsz, serceg a toll, fáj a csukló, de annyi tudás van a fejedben, hogy úgy érzed, még ezt és ezt is le kell írnom, mert tudom és ide tartozik! Nagyon jó szerintem ez a dolog, imádom ezt érezni, és teszek is érte, hogy a legtöbb alkalommal ez legyen. Legjobban a HR, stratégiai tervezés, projectmenedzsment, vezetésszervezés, marketing tárgyakat kedvelem, ezekben is vannak fogalmak, és amiket feketén-fehéren meg kell tanulni, de vannak olyan dolgok, amire rá kell érezni, át kell látni, jól kell megfogalmazni, szép körmondatokat lehet írni és éreztetni lehet a kohéziót a tanultak között. Imádok ezekből a tárgyakból zh-t írni, komolyan. Múltkor is vagy 6-7 oldalt írtam, és még lett volna kedvem tovább is, csak lejárt az idő :D Sokkal jobb érzés, mint ülni a lap fölött, hogy ez vajon mi lehet, mert úristen ilyen is volt az anyagban? nyugi, ez is megtörtént már velem, nem is egyszer, éppen ezért törekszem még jobban arra, hogy ne ez történjen. Motivál, ha az első zh-ra majdnem max pontot kapok, akkor a másodiknál miért ne kaphatnék ennyit, és akkor megajánlott 5-ösöm lesz? Vagy ha az első vizsgáim ötösek, akkor csak nem kéne a többit elrontanom, akkor legyen mind jó! Motivál természetesen az ösztöndíj is, motivál, hogy anyáék büszkék legyenek rám, motivál, hogy ha megkérdezik, hogy sikerült, mondhassam, hogy jaj nagyon jól, tuti ötös lesz! Motivál az a szuper érzés, amikor nyugodtan jövök ki a teremből, mert minden tudtam. Motiválnak a barátok, hiszen két legjobb barátnőm is csoporttársam, és van kihez hasonlítani magamat, ha nekik jól sikerül, nekem miért ne sikerülhetne?
Sokszor segítünk is egymásnak, együtt tanulunk, kidolgozzuk a tételeket/kérdéseket, kikérdezzük egymást, együtt memorizáljuk és felmondjuk a dolgokat, hülye dolgokat találunk ki, amiről meg lehet jegyezni az anyagot stb. Így kellemes időtöltéssel és nevetéssel párosul a tanulás, és jobban rögzül. Egyébként ezt egyedül is szoktam így csinálni, a felsorolásoknál felírom egy kis zárójelbe, hogy hány darab tényezőt kell megjegyeznem, így átnézéskor és íráskor is tudom majd, hogy mennyinek kell eszembe jutnia.
 Elég sokszor előfordul, hogy hülyeségekhez kötöm a dolgokat, ha már nagyon szenvedek és nem tudom megjegyezni. Például a felsorolásoknál a kezdőbetűkből kirakok egy szót, vagy asszociálok valami teljesen más dologra és arról. Például volt egy olyan, hogy 3 felsorolt dolog volt, de sosem jutottak eszembe, aztán felfedeztem, hogy a tesóim és az én keresztnevemnek a kezdőbetűi voltak, pont 3, erről megjegyeztem, onnan meg már eszembe jutott a folytatás is.. rengetegszer csinálok ilyet, és lehet hülyén hangzik, meg ha elmesélném némelyiket, senki nem értené a logikát, de én értem, nekem segít, akkor miért ne?  Még az is sokat segít nekem, ha felmondhatom valakinek az anyagot, a barátnőknek könnyű, főleg akik ugyanazt tanulják, de például anyának is szeretem, mert neki meg mesélni tudom az egészet, néha nem is csak az aktuális anyagot, hanem az előzményeket, egyáltalán, hogy miről szól a tantárgy, mit kell tudni róla, hogyan jön ez ide, és akkor mire neki elmagyarázom, észrevétlenül is átrágom az egész témát, és hirtelen azt veszem észre, hogy átlátom az egészet. :) Szerintem tényleg jó kikérdezni egymást, vagy felmondani valakinek. Többször mentünk már bulizni zh előtt, és akkor iszogatás közben kérdezgettük ki egymást, motiváció volt, hogy az ihatott, aki tudta a választ, egymást is segítettünk, megjegyeztük a másik kérdéseit is, szerintem szuper módszer :DD


Szerintem az a legfontosabb, hogy találjuk meg a saját stratégiánkat, hogy miket alkalmazunk, hogyan tanulunk, reggel vagy este, ülve, vagy fekve, gépről, vagy könyvből, hangosan, vagy ordító zenével, együtt vagy egyedül, könyvtárban vagy az ágyikónkban, a lényeg, hogy legyenek saját módszereink, ha egyszer valamit sikerült jól megtanulni, nézzük meg, hogyan csináltuk, hogy tudtuk ilyen jól megjegyezni? Éppen ezért mondtam, hogy lehet, hogy haszontalan lesz, szerintem senki nem tudja megmondani a másiknak, hogy hogyan kell tanulni... Legyünk nyitottak a tanulnivaló iránt, tanuláskor próbáljunk arra az egy területre koncentrálni, mintha az lenne a legfontosabb, hogy ennek a szakértői legyünk. Rengeteg tárgy kapcsolódik egymáshoz, olyan átfedések vannak a szakunkon is, van, hogy egy dolgot 4-5 tantárgy keretein belül is megemlítünk. Ezért ne tanuljunk úgy mintha csőlátásunk lenne, és szigorúan határokat sem szabad húzni a tárgyak között. Sokszor mentett már meg az, hogy más tárgyak anyaga ugyanúgy a fejemben volt még, és oda tudtam kapcsolni a jelenlegihez. Sokan megijednek a kérdésektől, de nézzetek mögé, lehet, hogy először nehéznek tűnik, de mi van, ha csak furmányos a megfogalmazás, lehet, hogy már tavaly is tudtad rá a választ, és most is tudod, csak rögtön elzárkózol tőle, mert ez nehéz, és nem tudom, és beadod üresen a lapot... Sosem adom be üresen a lapot! Próbálkozni kell, ha van halvány gondolatod a témáról, akkor írd le, lehet, hogy jó lesz! (Persze vannak olyan osztályzások, hogy a rossz válaszért mínusz pont jár, ott nem ajánlom, hogy mindent bepróbálj:D) Lehet, hogy közhely (és ezzel be is fejezem, mert rengeteg dolgot tudnék írni még, de már így is hosszúra nyúlt...), de bíznod kell magadban, hidd el, hogy képes lehetsz rá! Ahogy a tanárok és a szüleink szokták mondani, magunknak tanulunk, ezt senki nem veheti el tőlünk! Tényleg fantasztikus érzés tudni valamit, érteni valamihez, megtanulni és okosabbnak érezni magad napról napra, mert tanultál valami újat! Nem a kifogásokat kell keresni, meg a tanárokat szidni, és azon morgolódni, hogy nem lehet puskázni! Tanulj magadért, célozd meg az ötöst, tegyél érte!



Köszönöm, hogy végigolvastátok ezt a bejegyzést, remélem nem volt kioktató jellegű, csak a saját tapasztalataimat és gondolataimat írtam le. Szeretnék nektek sikeres vizsgaidőszakot, nyelvvizsgára való felkészülést, majd érettségit és kellemes tanulást kívánni!

Ti hogyan tanultok, van valami módszeretek? Ha van kedvetek, írjátok le:))) 
Legyetek jók, adrus

22 megjegyzés:

  1. jó volt ez elolvasni :) mindig irigykedve olvastam, hogy mindenből milyen jó jegyeket kapsz úgy, hogy mellette bulizol, fotózol, stb és mindig irigy is voltam egy csöppet :) hasonló az én módszerem is, kigépelem, aláhúzogatom...de velem az a gond, hogy csak úgy tudom megjegyezni, ha hangosan mondom magamnak közben, az olvasgatás nálam egyenlő azzal h azt sem tudom a végén miről van szó...kicsit nálam ezért hosszadalmasabb :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) köszönöm:) szerencsére gyorsan fog az agyam viszonylag, így marad időm minden másra, amit szeretek :)

      Törlés
  2. Imádlak Adríto! Húzok is tanulni, éljenéljen az agrárpolitika! :D

    VálaszTörlés
  3. Szia! Nagyon jó kis írás volt. Nyelveket hogyan tanulsz? Én német szóbelire készülök vagyis készülnék, de egyszerűen nem tudom hogyan álljak neki. Írásbeli sokkal könnyebben ment, átláttam a nyelvtan megtanultam és nem volt vele semmi probléma. De a szóbeli...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én túl vagyok már egy német szóbelin. Nekem az vált be, h. beszereztem nyelvvizsgás könyveket. Ott ugye témák szerint foglalkoznak a vizsgán előkerülő dolgokkal pl. család, étkezés stb.. Azokhoz kapcsolódó szavakat próbálgattam memorizálni. Meg a tanárom azt javasolta, h. magoljak be szófordulatokat, amik egy szituációs feladatban jól jöhetnek és tetszeni fog a vizsgáztatóknak pl. "Én ezzel nem értek egyet!" "Nekem más a véleményem" stb... (Remélem tudtam kicsit segíteni, bár Adrit kérdezted:)

      Törlés
    2. Köszi. Igen segítettél, a szófordulatok megtanulása valóban jó ölet. :)

      Törlés
    3. sziasztok lányok! :)
      Clau: nyelveket nagyon jó filmekkel, sorozatokkal is tanulni, de egyébként szerintem a legfontosabb h széles szókincsünk legyen, és amit Zsófi írt, hogy legyenek alap szófordulatok a tarsolyodban, amit be tudsz vetni :) én sosem szerettem egész tételeket betanulni, mert utána akkor görcsösen aahhoz ragaszkodnék, és megakadok ha nem jut eszembe. én mindig arra törekedtem, hogy ismerjek rengeteg szót és kifejezést, így ami magyarul megjelenik a fejemben és a véleményem, mindig azt fordítottam át idegen nyelvre, és nagyon jó érzés, hogy nem hazudoztam, hanem a saját véleményem mondtam tényleg:)

      Törlés
  4. hangulatos fotók. szerettem a sulit, de azért a vizsgaidőszakot nem sírom vissza :) neked sok sikert!!! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. köszönöm:))) ebben is van szépség pedig :)

      Törlés
  5. Szerintem hasznos bejegyzés lett! Sok mindent én is így csinálok, ha felsorolás van, akkor én is mindig mellé írom, h hány darabot kell megjegyeznem, és sokkal könnyebb az összeset megtanulni így, mert tuti, h nem hagyok ki semmit. Ez már sokszor bevált. Én ki szoktam jegyzetelni magamnak, akár a lap szélére, akár egy külön lapra, pl. felsorolással, mert úgy könnyebben megmarad, mintha egy összefüggő szövegben "ömlesztve" vannak az infók. Mostanában a fülhallgató a fülemen van, úgy tanulok, de nekem ez sokszor csak segít, persze van, hogy zavaró, olyankor kikapcsolom. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. köszönöm szépen!:)) örülök, hogy vannak egyezések :) kitartás!

      Törlés
  6. Szia Adri! Új vagyok itt, annyira tetszett a kis írásod, h. szerettem volna hozzászólni.
    Az egyetemen pedagógiát is tanultam, sok kurzusom volt a tanulástechnikákról. Teljesen jó dolgokat írtál le, mintha csak egy tankönyvből idéztél volna:)) Szerencsés vagy, h. ösztönösen ráleltél a számodra legjobb technikára. Szerintem ez a legfontosabb, h. ismerjük meg önmagunkat. Enélkül csak szenvedés lesz a tanulás. Ha már x évig tanulnunk kell, akkor miért ne tehetnénk könnyebbé a dolgunkat, nem?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Zsófi!
      köszönöm szépen, aranyos vagy, és örülök, hogy itt vagy velünk!
      nagyon jó ezt hallani, hogy szerinted jó dolgokat írtam le, megnyugodtam :)) és teljesen igazad van, szerintem nem szabad teherként felfogni, mindeképpen csinálnunk kell egy ideig, akkor legalább próbáljuk a számunkra legjobb módszerrel :)

      Törlés
  7. Úh, ez nagyon jó bejegyzés volt, és örülök, hogy ezt a "kezdőbetűkből mozaikszavak alkotása" technikát nem csak én alkalmazom :D

    VálaszTörlés
  8. Ez jó !!! :)) érdekes és még kajak kedvem lett tanulni..:D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. köszi :D akkor örülök, hogy meghoztam a kedved, nem semmi :D

      Törlés
  9. Nagyon tetszett a poszt! :) Én is kb ilyen módon szoktam tanulni. Mondjuk nekem mindig elkezdeni a legnehezebb, onnan már halad a dolog. Nálam még annyi plusz van a te módszeredhez képest, h mindig kijelölök magamnak vmi "jutalmat", ha az adott résszel/időegységgel végeztem. Facebookozástól kezdve Trónok harca-olvasásig ez bármi lehet. És nagyon motivál, meg mivel így "megegyeztem magammal", nem is érezném fairnek elcsalni az időt, szóval elég hatékony is. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. aranyos vagy, köszönöm! :) igen elkezdeni nehéz, nekem is az ihlettel van a baj mindig :D a jutalom se rossz, de az a baj h én teljesítés nélkül is megadom magamnak a jutalmat :D:D:D:D

      Törlés
  10. Nagyon tetszett ez a bejegyzés Adri, főleg, hogy a mai napot kb kidobhattam a kukába, mert csak ültem az anyag fölött pizsibe, de semmi nem maradt meg..viszont holnap odateszem magam, és próbálom kialakítani a módszereimet..Biztosan sikerülni fog.:) Most azt hiszem érzem a motivációt általad.Köszi:)

    VálaszTörlés
  11. Jó volt ezt olvasni, főleg vizsgaidőszak előtt! Volt jó pár tipped, amiket hasznosítani fogok. És ez a "hülye szavak" kitalálása nálam is nyerő, (pl. a lázcsillapító készítményeket is így jegyeztem meg). Köszi a cikket!

    VálaszTörlés