2011. november 21., hétfő

szinterjú - akkezdet phiai

mint írtam nektek korábban (katt), sajtósként voltam jelen a SZIN-en idén:) rengeteg fellépő volt, és annak ellenére, hogy akkezdet phiai-t már többször láttam fellépni, mégis az ő koncertjüket vártam talán legjobban a felhozatalból. lehet én vagyok túl csőlátású, de nem mindenféle zene iránt nyitok, őket viszont imádom. megvolt tehát a fellépés, később pedig email-ben kérdeztem tőlük pontosabban az egyik taggal, Márkkal dumáltam :) nagyon jó fej volt, és múlt héten nagyon meglepett, írt, hogy mi lett a cikkel, mert ígértem neki, hogy elküldöm a kész anyagot, és tiszteletpéldányt is küldtem volna nekik az Élesztőből (a mérnöki kar lapja, ahova írok). ezzel csak az volt a probléma, hogy már a szeptemberi számunk nem is tudott megjelenni, a lapot beszüntették... így alakult, hogy egy cikkem sem jelent meg (pedig írtam vagy 5öt brr :D). most azonban, hogy beszéltem Márkkal, és a főszerkesztőmmel is, úgy gondoltam, hogy itt nektek mindenképpen megmutatom az interjút :) 

nem is akarom tovább húzni a szót, bemásolom ide nektek a kész anyagot :) 

A SZIN egyik csúcspontja volt számomra a szombat esti Akkezdet Phiai koncert. Bár már többször hallottam őket élőben, még mindig lázba hoz egy-egy fellépésük, egyszerűen nem tudom megunni a zenéjüket. Aki nem ismerné őket, itt van pár infó:
Újonc (Závada Peti) és Saiid (Süveg Márk) 1996 végén kezdték a közös munkát HTA (Higher Tone Alliance) néven, kezdetben csak zenék készültek, majd nagyjából egy fél év után kezdték el írni az első szövegeket - angolul. Az ezt követő két évben egyre több alap és szöveg született, majd külső behatásokra a magyar nyelvet választották. Ehhez magyar névre is szükség volt, így alakult át a HTA-ból a formáció Akkezdet Phiai-vá (AKPH) 1999 közepén. Azóta több lemezük is megjelent, 2010 tavaszán egy dupla cd-s albummal, a Kottazűrrel gazdagodhatott lejátszási listánk. Ennek introjában olyan nevek működtek közre, mint a Subscribe, Irie Maffia, Anima Sound System. Az egyik kedvenc refrénem az albumról: „Nem látok temetőt, nincs hol hajtanom fejet / mégis nézi egyik szemem a sírt, a másik a nevet. „ 
A SZIN-es koncerten a 2004-es Akkezdet című albumról, és a Kottazűrről is válogattak a srácok. A fellépés után egyeztettünk, és email-ben Saiid válaszolt pár kérdésemre.


A: A fesztiválokon több ezres tömeg előtti koncerteket szeretitek jobban csinálni vagy a kisebb klubokban jobb fellépni ?



S: Lényegében szinte teljesen mindegy, hogy mennyien vannak, a lényeg, hogy azért jöjjenek, hogy jól szórakozzanak, jól érezzék magukat, kapjanak valamit, amit mástól lehet nem kapnak meg. Ezért van, hogy sokszor a családiasabbnak mondható koncertek sokkal jobb hangulatúak, mint a nagy fesztiválos, vagy több ezer embert megmozgató rendezvények.


A: Megvannak már a lányok a Gondolj már végig c. kliphez? Vagy folyik még a casting?

S: Vannak sokan, de még nem elegen talán, régóta megy a dolog, eddig kb. 1800-2000-en jelentkezhettek, de ennek csak töredéke, akivel persze lehet dolgozni is.


A: Századjára hallgatva is tudnak újat mutatni a zenéitek. Hogy csináljátok? Jön az ihlet és egyszerre megírjátok a szövegeiteket, vagy agyaltok rajta, hogyan is hangzana jobban? 

S: Én személy szerint eléggé zsigeri alapon írok, legtöbbször a hajnali órákban, és nem sokat szöszmötölök vele, egyben szokott kijönni a tollból, vagy kezemből. Természetesen tudat alatt bevillannak a gondolatok, hogy ez most hogyan is fog hangzani, hatni.


A: Először alap és aztán a szöveg, vagy fordítva? 

S: Teljesen random, sokszor egymástól függetlenül születnek meg, és csak később lesznek egymáshoz passzintva.

A: Örülök, hogy a HTA-ból AKPH-vá váltatok. Hogy jött a váltás, hogy mégis magyarul folytassátok?

S: A Ponsa (Bencsik Ádám: költő, slam poetry verseny nyertes – a szerk.) ültette el a fülünkbe, hogy talán az anyanyelven kéne próbálkozni, és be kellett látnunk, hogy igaza volt, sokkal több játékra, gondolatra, képre és trükkre ad lehetőséget a saját nyelv.


A: Az új album sokkal irodalmibb, nincs benne annyi vulgáris szó, és talán még betegebbek a rímek. Tudatos? 

S: Amit csinálunk és csináltunk, mindig is valamiféle spontán tudatosság égisze alatt történik, evvel is így volt.

A: Vannak akik inspirálnak, motiválnak? Példaképek? 

S: Engem leginkább a Peti inspirál, ha rapről, versről van szó, de sokszor a régieket hallgatva az Arany Korszakból (1991-97) is elültetődik egy gondolat, egy téma, amivel még nem foglalkoztam. Zeneileg abszolút megvoltak a mentorok, RZA, Eric Sermon és Dj Premier. Versben más nekem nincs, mint a Peti, mert tudatosan nem olvasok se kortárs, se klasszikus verseket, költőket.

Köszönöm az interjút, további sikereket és sok-sok szegedi fellépést kívánunk nektek J



ennyi lett volna, hallgassátok meg őket, ha pedig már ismertétek a zenéjüket, és szeretitek őket, akkor remélem még jobb volt olvasni a posztot róluk :)a facebookos oldalukat megnézhetitek ITT, pólókat is lehet rendelni, a fellépésekről is mindig van infó, és esemény:)) 
ezúton is köszönöm Márknak az együttműködést, hatalmas jó fej! :))


-adri

6 megjegyzés:

  1. Mekkora jó szakma ez az újságírás :3
    Gratulálok a cikkedhez, még ha nem is jelent meg.. :D
    Én is ott szerettem volna lenni idén a SZINen, de sajnos nem jött össze. :\

    VálaszTörlés
  2. :) így, hogy csak kicsit vagyok benne, és nem fő elfoglaltság, nekem is tetszik:)) amúgy lehet h indul egy úgy lapunk, abban hátha megjelenik :D remélem jövőre is mehetek majd szin-re, ha te is jössz, szóljál ám :)

    VálaszTörlés
  3. Úúú, hát nekem elég volt a SZTE-reós beugró munka, de az elijesztett kissé az újságírástól, pedig korábban érdekelt... :D
    A cikk tök jó lett, kár, hogy nem tudott megjelenni, de majd hátha. :)
    A végére pedig: SZINSZINSZIN <3 Wahh, én sokszor elszomorodok, ha átnézek Újszegedre, és nem az augusztusi tömeget és bulit látom... Majd jövőre! :D

    VálaszTörlés
  4. :)) köszi, reméltem, hogy tetszeni fog majd :)
    aah igen szin <3, jövőre okosabban nyomom, és egész nap kinn leszek:) most kicsit furán csináltam, de már tapasztaltabb vagyok :D

    VálaszTörlés
  5. A cikkben szereplő "Ponsa" az Ponza lenne, az Idő egyik Ura???

    A SZINes AKPH koncerttel kapcsolatban: ezúton szeretnék küldeni egy virtuális pofont a szervezőknek/hangosítóknak, mert az nem igazán volt állapot, hogy a szutyok axe sátorból (ami a koncert helyszín, malátabár mellett volt) áthallatszott a house zene, mindenki nagy örömére. Így számomra a fellépés majdhogynem élvezhetetlen volt. Ezt a helyszínen Saiid is megjegyezte...

    VálaszTörlés
  6. Ponza akart lenni igen:)

    igen szerintem is volt baj a hangosítással, de én még így is élveztem. nyilván nem a legjobb helyszín volt ez nekik sem a fellépésre életük során, de én jól éreztem magukat, remélem ők is:)

    VálaszTörlés